.

Θα διαφωνήσω με τον συνονόματο, καθώς θεωρώ ότι τα τέλη κυκλοφορίας μέσω των καυσίμων θα μπορούσαν να είναι το δικαιότερο όλων των συστημάτων υπολογισμού τους, αρκεί να εφαρμοσθούν σωστά, ώστε να μπορέσουμε να το πάμε βόλτα το μοντέλο…


Cramer vs Cramer copy


Συγνώμη για τον φαινομενικά άσχετο τίτλο, «Μαρινόπουλος εναντίον Μαρινόπουλου» (ναι, τρομερή σύμπτωση – όχι, δεν υπάρχει καμία συγγένεια, μόνο φιλία), όμως παραείναι μακρυνάρι. Οι πρώτες διαρροές από το Υπουργείο Οικονομικών με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο. Είπαμε να κράζουμε την κυβέρνηση όταν κάνει κάτι στραβά, θα πρέπει όμως να τους λέμε κι ένα μπράβο όταν πάνε να κάνουν κάτι σωστό.

Το «μπράβο» βέβαια θα πρέπει να ειπωθεί όταν ανακοινωθεί το τελικό σχέδιο. Ακόμα είναι πολύ νωρίς και όπως λέει και το γνωστό ρητό, «ο Διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες». Η ουσία είναι να στηθεί κατά τέτοιο τρόπο το νέο σύστημα, ώστε και να παρέχεται προστασία στους λιγότερο εύπορους και στο περιβάλλον, όχι μόνο στα κρατικά ταμεία. Εάν δηλαδή μειωθούν κατά 50-100 ευρώ τα τέλη όλων των αυτοκινήτων και προστεθεί μια ετήσια επιβάρυνση της τάξης των 300-400 ευρώ από το νέο τέλος στα καύσιμα, τότε απλά θα έχουμε να κάνουμε με μία νέα επιδρομή στις τσέπες μας.

Εάν όμως μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας σε ένα συμβολικό ποσό της τάξεως των 50-300 ευρώ κατ’ έτος, ανάλογα με τα κυβικά ώστε να υπάρχει μία σύνδεση με το παλαιό σύστημα με βάση το οποίο όλοι μας επιλέξαμε αυτοκίνητο και κατόπιν επιβληθεί το τέλος στα καύσιμα, τότε μάλλον θα έχουμε ένα δίκαιο σύστημα τελών κυκλοφορίας. Παράλληλα, θα πρέπει να δωθεί η δυνατότητα ένταξης στις 100 δόσεις σε όσους χρωστούν τέλη κυκλοφορίας παλαιοτέρων ετών.

 

 

 

 

Ας μην ξεχνάμε ότι συζητάμε για τα τέλη κυκλοφορίας. Δεν είναι φόρος περιουσίας, εισοδήματος ή δείκτη κεφαλογυρίσματος, άρα δεν έχει νόημα να μπλέκουμε την αξία του αυτοκινήτου σε αυτά (όπως κάνουν πολλοί στα σχόλια που διαβάζω) και δεν παίζει ρόλο εάν είναι Kia ή Mercedes το αυτοκίνητο. Επίσης, η πληρωμή τους μέσω των καυσίμων σημαίνει ότι θα τα πληρώνουν όλοι μα όλοι. Και οι βουλευτές και οι ταξιτζήδες και οι «έξυπνοι» που σήμερα δεν πληρώνουν τέλη, δεν καταθέτουν όμως και τις πινακίδες, καθώς και όλες οι λοιπές κοινωνικές ομάδες οι οποίες σήμερα έχουν πετύχει την εξαίρεσή τους από αυτά (με νόμιμους ή λιγότερο νόμιμους τρόπους). Θα τα πληρώνουν επίσης τα χιλιάδες κρατικά αυτοκίνητα που σήμερα απαλλάσσονται (δεν απαλλάσσονται όλα), ενώ δεν θα τα πληρώνουν οι πραγματικά φτωχοί!

Πώς θα γίνει αυτό; Πολύ απλά, χρησιμοποιώντας το αυτοκίνητο μόνο όταν το έχουν ανάγκη. Με το παρόν σύστημα, όσοι βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική θέση καλούνται είτε να πληρώσουν υπέρογκα για τα εισοδήματά τους τέλη κυκλοφορίας είτε να παραδώσουν τις πινακίδες. Με το νέο σύστημα, εάν εφαρμοστεί σωστά, θα κληθούν να πληρώσουν ένα συμβολικό τίμημα (50 ή 100 ευρώ ανά έτος δεν είναι πρόβλημα για κάποιον που θέλει να χρησιμοποιεί αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις του, ας είμαστε κάποια στιγμή ειλικρινείς) και άλλα 50 ευρώ εάν εφαρμοστεί τέλος 5 λεπτών ανά λίτρο και διαθέτουν παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητο που καίει 10 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα και καλύπτουν κατά μέσο όρο 10.000 χλμ ετησίως. Εάν τα χιλιόμετρα γίνουν 30.000, τα τέλη θα ανέβουν στα 150 ευρώ, ένα νούμερο που είναι λογικό. Ασχέτως εάν αυτό το αυτοκίνητο είναι 1.400 ή 2.000 κ.εκ.

Με το νέο σύστημα πληρώνουν παραπάνω οι Bentley, οι Cayenne και οι S-Class, καθώς οι 2,5 τόνοι τους δεν θα κρύβονται πια πίσω από βουλγάρικες πινακίδες και υπεράκτιες εταιρείες. Επίσης είναι κίνητρο για να πάρουν πίσω τις πινακίδες κυκλοφορίας πολλοί απ’ όσους τις κατέθεσαν, καθώς τα αυτοκίνητά τους αποκτούν και πάλι αξία.

Δεν υπάρχει λόγος για συστήματα παρακολούθησης μέσω GPS και λοιπές ιστορίες που παραπέμπουν σε Big Brother και James Bond. Δεν υπάρχει επίσης λόγος για αστυνόμευση, οπότε κερδίζουμε χιλιάδες εργατώρες και μπορούμε να «απελευθερώσουμε» τους αστυνομικούς στο κυνήγι της εγκληματικότητας και όχι στο κυνήγι των κακομοίρηδων που αδυνατούν να πληρώσουν τα δυσανάλογα με τα εισοδήματά τους τέλη κυκλοφορίας.

 

 

 

Το ώφελος για το περιβάλλον θα είναι τεράστιο, καθώς θα περιοριστούν αρκετά οι καθημερινές μετακινήσεις των ρυπογόνων αυτοκινήτων με ιστορικές πινακίδες, τα οποία πολλοί θεωρούσαν -παράνομα και παράλογα- ως λύση για να  πληρώνουν μειωμένα τέλη κυκλοφορίας. Μέχρι και τα ίδια τα μέλη των συλλόγων ιστορικών αυτοκινήτων διαμαρτύρονται γι’ αυτό το φαινόμενο. Τα αυτοκίνητα αυτά πρέπει να κοσμούν τους δρόμους μας μόνο τα Σαββατοκύριακα, για βόλτες και όχι για να πηγαίνουν κάποιοι έξυπνοι για τα καθημερινά τους ψώνια.

Σίγουρα υπάρχουν και άλλα πολλά επιχειρήματα υπέρ και κατά του νέου τρόπου υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Ωστόσο, σε αυτό το στάδιο και έως ότου ανακοινωθούν οι οριστικές αποφάσεις, δεν έχει νόημα να τα αναφέρουμε όλα. Η ουσία είναι ότι ανάλογα με το πώς παραθέτει κανείς τα νούμερα και ποια νούμερα επιλέγει να χρησιμοποιήσει (άλλο ο προϋπολογισμός, άλλο τα πραγματικά έσοδα), ο λογαριασμός μπορεί να βγαίνει ή να μην βγαίνει. Η αλήθεια είναι ότι αν πληρώσουν όλοι αυτό που τους αναλογεί, ο λογαριασμός θα είναι μικρότερος για τον κάθε έναν από εμάς. Μέσω των καυσίμων, είναι το φθηνότερο στην εφαρμογή και δικαιότερο σύστημα που εξασφαλίζει την πληρωμή από όλους ανεξαιρέτως.

 

 

Πηγή: Caroto.gr

ΤΟ ΕΙΔΑΜΕ ΕΔΩ